Enova sine støtteordninger til bedrifter som investerer i grønn teknologi har fått fotfeste i havbruksnæringen. I løpet av de to siste årene har 131 prosjekter blitt realisert.

Illustrasjonsfoto

- Enova-støtten har gitt oss mulighet til å ta et sjumilssteg i arbeidet med å elektrifisere fôrflåtene våre. I løpet av 2022 vil vi ha elektrifisert de fleste lokalitetene våre. Selv om elektrifiseringen for en del skjer gjennom batteripakker med lading fra generatorene om bord på flåtene, så er det et stort steg i riktig retning, sier Anne-Sofie Utne, senior forretningsutvikler i Norway Royal Salmon ASA.

Hybridpakke

Enova sin støtteordning gir bedrifter innen fiskeri, havbruk og offshore økonomisk støtte for å installere batteri og landstrømsystem i både nye og eksisterende fôrflåter. Målet er å sette fart på utslippskutt til sjøs.

Les også: Først ute med hybrid løsning for fôrflåter

131 prosjekter på to år
Enova støttet 62 lokaliteter i etablering av landstrømtilknytning i 2019 og i 2020 har 69 prosjekter blitt innvilget støtte – de fleste for batteripakker på fôrflåte. AKVA group stod i 2020 bak over 60 prosent av søknadene om Enova-støtte.

- Vi har sammen med våre kunder sendt nær 50 søknader det siste året. Ved å installere hybrid batteripakke får man et optimalisert energisystem som er stillegående og som reduserer dieselforbruket betydelig og gir store utslippskutt. Men i AKVA group ser vi bare på batteripakker som en begynnelse; kombinert med vannbåren fôring og øvrige energibesparelser vil næringen ta store steg i årene som kommer, sier salgsansvarlig Cato Myrstad i AKVA group.

Tilnærmet utslippsfri innen 2050
- Næringen har grepet muligheten når den nå har bydd seg. Innen 2050 skal norsk industri være tilnærmet utslippsfri og da må alle sektorer ta tak der de kan. Vi ønsker å bidra til å fase ut dieselaggregatene som så langt har vært rådende løsning og til å bygge interesse og engasjement rundt fornybare energiløsninger. Og vi ser at dette, å legge trykk på utvalgte satsinger, har vekket mange: både oppdrettere og leverandører er «på ballen», sier Marit Sandbakk, fungerende markedssjef Industri i Enova.

Batteridrift har en umiddelbar effekt for både ansatte, miljøet og nærmiljøet.

- AKVA group sine kunder melder om en helt ny hverdag på flåtene fra det sekundet de går over til batteridrift. Det mest åpenbare er at støy og vibrasjoner er borte, og at soten som la seg på alle overflater nå er forsvunnet. Men den store gevinsten handler om hvordan CO2-utslippet reduseres betydelig. Fra å drifte flåten med dieselaggregat 24 timer i døgnet vil en hybridløsning bidra til å redusere generatordriften med opptil 75 prosent, sier Myrstad.

{{cta('c0a513cc-b938-4383-8b17-9a2cd40c2236')}}