Peter Paulsen (37) har bygget om en 30 år gammel fiskebåt for helårsdrift. ROV, lavtrykkspress og masse vann er noen av ingrediensene.

PP Hovedbilde v2

NOTVASK OG FISKERI: Peter Paulsen (til høyre) og kollega Tom Erik Våge med notvaskeren ombord på den ombygde fiskebåten Senjahav.

- Vi er en innovativ og tenkende gjeng. Vi finner ut av ting sammen, er snare i vendingen, og som gamle kompiser er det en kort vei fra idé til handling. Ting skjer raskt, sier Peter Paulsen.

Paulsen er skipper på den 30 år gamle båten Senjahav og driver Gullfesken AS i Botnhamn på Senja. Etter mange år på sjøen begynte han å få øynene opp for oppdrettsnæringen.

- Fiskeri er artig, men det tærer på og forandring fryder. Å ligge inntil merder og vaske nøter gir en ny dimensjon, og bidrar til å øke sesongbruken av båten og dermed inntektskilden. Det var slik tankene begynte å spinne om å sy dette sammen til helårsdrift, sier Paulsen. 

Driver hele året

PP stottebilde ansikt vMen veien fra idé til virkelighet var lang og kronglete. Etter mye ombygging og en rekke tilpasninger ble Senjahav til slutt omgjort til en hybrid fiske- og servicebåt som er skreddersydd for helårsvirksomhet; om vinteren er det full fiskerivirksomhet, om sommeren er det vasking av oppdrettsnøter for full maskin.

- Jeg tenkte først og fremst på sysselsetting. Vi fisker når det er sesong for torsk, sei, brosme og blåkveite, og driver med notvask og lette servicetjenester for havbruksbransjen resten av tiden. På denne måten kan jeg tilby mannskapet en variert jobb, samtidig som det er en veldig fin utnyttelse av båten. Folk er glade og arbeidsmoralen er på topp når båten kan brukes variert og gjennom hele året. Man slipper å bekymre seg for permitteringer og at båten blir liggende ubrukt til kai, sier Paulsen.

Unik kombinasjon

I januar 2018 startet ombyggingen av Senjahav og en FNC8 vaske-ROV og Kamat HT-pumpe fra AKVA group ble bestilt.

- Vi tenkte hele tiden fremover og hvordan vi best skulle tilrettelegge båten for denne type drift; optimalisert for driftssikkerhet og med lite støy, sier Paulsen.

Siden ombyggingen ble gjort så nøye er prosessen med å gjøre båten om fra fiskebåt til vaskebåt nærmest ikke-eksisterende.

- Kontrollrommet er bygget med tanke på rask opplæring og videreutvikling av vaskeoperasjoner med en oversiktlig skjermløsning - der det ser ut som om man er kommet inn i Pentagon i stedet for en fiskebåt. Det er en helt unik kombinasjon; det krever ingen omrigg og man kan gå rett fra fiskeri til notvask, forklarer Paulsen entusiastisk.

Han tror det gode samholdet og den solide kompetansen på både fiskeri og havbruk kan bidra til å knytte de to industriene sammen.

- Om vi kan være en brobygger mellom fiskeri- og havbruksbransjen så er det helt topp, sier Paulsen.

PP stottebilde båt i arbeid v2

VASKING AV NØTER: Senjahav i aksjon ved merdkanten der Peter Paulsen og kollegaene vasker nøter utenfor fiskesesong.

Notvaskeren ble den nye Gullfesken

Paulsen og teamet hans satser på lavtrykksvasking med store mengder vann ved vasking av nøtene. Han lavtrykksvasker ned til 60 bar med 240 liter vann i minuttet, og fleksibel bruk av vaskeskiver og dysestørrelser gjør at han kan finjustere til ulike groer og behov. Nøtene blir rene og kobberimpregneringen består. 

PP stottebilde maskinrom v2- Den er optimalisert for lavtrykk. Vi har fokus på å stresse fisken minst mulig, gjør rent nota og bevarer tråden og impregneringen i nøtene, sier Paulsen. 

Det betyr mindre behov for å skifte not og mindre behov for vedlikehold.

- Den er enkel å håndtere og har gitt veldig gode resultater. Nå kaller jeg notvaskeren for Gullfesken min, sier Paulsen og ler.

I kombinasjon med optimalisert HT-line med akkumulator, pumpeskid og en stillegående og driftssikker Kamat HT-pumpe under dekk bidrar dette til redusert støy.

- Det viser seg at det går å tenke nytt selv i 2019. Man kan være innovativ selv om man er liten, sier Paulsen.

Han har samarbeidet tett med flere aktører for å kunne realisere prosjektet.

- Dette hadde ikke vært mulig å få til uten hjelp fra Botnhamn Sveis og Norway Royal Salmon (NRS) i Troms. Botnham Sveis har vært involvert i samtlige prosjekter under ombyggingen, og NRS Troms skal ha en stor takk for at de ønsket å prøve lavtrykksvasking sammen med en ny og lokal aktør. Jeg er svært takknemlig for samarbeidet med begge to, sier Paulsen. 

PP stottebilde havn v2

FISKERI OG HAVBRUK: Hybrid-båten Senjahav er omringet av vanlige fiskebåter i sin hjemmehavn i Botnhamn.

En fisker av natur

Hos Paulsen har båten og havet alltid vært en stor inspirasjon. Han fikk seg en småbåt i 11-årsalderen og gikk alle fiskerstegene til han i dag er reder og skipper på 50 fot store Senjahav. Etter skolegang reiste han på havet, men tok en pause på fem år som industrimekaniker på land da kone og barn kom inn i livet.

I 2006 vendte han igjen nesen mot havet og jobb som yrkesfisker. I 2018 tok han del i havbruksbransjen.

- Det er morsomt å se hva som er mulig å få til med en gammel fiskebåt og litt fantasi, sier Paulsen.

Fakta, Senjahav

  • Byggeår: 1989
  • Lengde: 14,99 m
  • Bredde: 5,5 m
  • Materiale: Stål
  • Køyeplass: 6 personer
  • Motorkraft: 329 hk

Utstyr:

  • AKVA FNC8 v1.0 modernisert
  • Kamat 18060 HT pumpe

PP stottebilde Senjahav mot havn v2

HJEM FRA JOBB: Senjahav på vei inn mot hjemmehavnen i Botnhamn.